26 maj 2009

Tidsplanering

Hej allesammans!

Jag ska gå rakt på sak. Idag har jag varit på en kurs inom mitt nya jobb (på Mc Donalds). Kursen var en del av sju och dagens tema var tidsplanering. Vi höll på i nästan fyra timmar och jag fick med mig väldigt mycket idéer och kunskaper under kvällens gång.

Mikael Sandlin (rekryteringsansvarig på Mc Donalds) tog upp tolv olika metoder inom tidsplanering. Jag tänkte berätta om ett par stycken jag som själv föll för.

21 dagars PMI (Positiv Mental Inställning)
Här handlar det om att lära hjärnan att utöva undermedvetna saker genom träning. Studier visar att metoden har visat resultat efter 21 dagar. Om du till exempel vill sluta äta godis, så kan du försöka lura hjärnan, i 21 dagar, genom att tugga på en godis och sedan spotta ut den för att hjärnan ska tro att den är äcklig. (Här handlar det om att du verkligen fösöker lura hjärnan och är positiv till ett bra resultat!) Om du utför denna procedur varje dag i 21 dagar så kommer du förmodligen ha lurat hjärnan till att inte tycka om godis. 22:a dagen kommer alltså hjärnan omedvetet att spotta ut godisen.

Jag ska testa metoden genom att försöka diska direkt efter maten framöver!

Svälj den fulaste grodan först
Tänk att du var tvungen att svälja en hel groda varje dag. Visst vore det verkligen det värsta du måste göra då, varje dag?!
Tänk dig att du svalde grodan det första du gjorde varje gång du klev upp varje morgon. Visst skulle det lätta ett tryck från dina axlar, att ha det värsta på hela dagen gjort redan så tidigt!?

Tänk dig nu att grodan i stället är något annat, men fortfarande det värsta du måste göra varje dag. Nästan varje dag har vi alla en "värsta sak" som vi måste göra. Det kan vara till exempel att ringa ett viktigt samtal, att plugga inför ett viktigt prov eller att diska berget med tallrikar som står i höag på diskbänke. Tänk va skönt det vore att komma över den höga tröskeln, att göra dessa "värsta" saker tidigt under dagen. Många av oss väljer i stället att skjuta upp saker framför oss. Jag själv brukar säga att det ofta är jobbigare att ha någonting att plugga än att plugga, dvs att det är jobbigare att tänka på allt man har att göra än att verkligen göra de viktiga sakerna och sedan kunna lägga dom åt sidan.

Jag ska inte rabbla upp alla tolv metoder som Micke gjorde men jag hoppas att ni har fått lite idéer om den information som jag tagit del av idag.

Avslutningsvis..

Jag hör - Jag glömmer
Jag ser - Jag förstår
Jag gör - Jag kommer ihåg


Om du misslyckas när du planerar, planerar du för att misslyckas


Mikkiz

1 kommentar:

  1. Du är nog världens klokaste lillasyster! Ibland undrar jag vem av oss som faktiskt är den äldre av oss..

    Jag älskar dig.

    SvaraRadera